Stoom afblazen omdat je weer eens flink baalt van die ene collega. Dat kennen we allemaal. En ja ook teamleiders maken zich er schuldig aan, ook al weet jij natuurlijk best dat dat niet echt voorbeeldgedrag is.
Even stoom afblazen is eigenlijk niet zo erg, hoe gek het ook klinkt het verbindt. Maar het wordt pas serious shit als er altijd over een persoon wordt geklaagd. En als er een patroon is; met andere woorden na een vergadering vindt men van alles, maar zegt niemand iets tegen elkaar.
Als dit in jouw team speelt, dan is het een hele uitdaging om dit de kop in te drukken. Want het is nogal hardnekkig.
Achterhaal de belangrijkste functie van jullie roddelpatroon. Roddelen heeft namelijk een reden… bijvoorbeeld:
- Gevoel van verbinding tussen de roddelaars
- Saaiheid en sleur in het eigen leven van de roddelaar
- Jaloezie op degene waarover geroddeld wordt
- Onzekerheid over hoe men iets aan moet pakken
Als je weet wat de belangrijkste reden is van het roddelen kun je de oorzaak aanpakken, in plaats van je op het symptoom te richten. Maar hoe los je dat dan op?
- Bespreek het roddelpatroon heel open in een werkoverleg, niet als verwijt, maar als constatering.
- Geef het goede voorbeeld. Veel roddels ontstaan vanuit een behoefte aan controle. Mensen willen weten wat er speelt.
- Zorg voor een goede, vertrouwelijke relatie. Lunch samen met de medewerkers, drink kopjes koffie op de afdeling.
- Grijp snel in als je vermoedt dat er een zondebok ontstaat.
Welke functie heeft het roddelen in jouw team? Speelt dit bij jou en wil je dat we eens met je meedenken? (gratis en voor nop). Meld je dan aan voor een gratis adviesgesprek.